چشم انداز صنعت فولاد در سال 1403

صنعت فولاد کشور در سال 1402 با فراز و فرودهای مختلفی رو به رو شد. این موضوع به دلیل حوادث و رخدادهای جهانی، همچنین تصمیمات درست و غلط سیاستمداران داخلی بود. اما مسئله مهم برای فعالان این حوزه، چشم انداز صنعت فولاد در سال 1403 است.

برای رسیدن به یک چشم انداز درست و بدون تعصب، باید وضعیت صنعت فولاد را از دو جهت بازارهای داخلی و بین المللی بررسی کرد. این موضوع، می تواند در تعیین قیمت میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر مقاطع فولادی در سال 1403 موثر باشد. برای اطلاع از این موضوع، لطفا تا پایان همراه ما باشید.

تاثیر عوامل بین المللی بر چشم انداز صنعت فولاد

در سال های اخیر، به دلیل کاهش ارزش پول ملی و عقب ماندن از پیشرفت های حوزه فولاد به دلایل مختلفی همچون تحریم، قیمت مقاطع ایرانی از جمله میلگرد کاهش یافته است. این موضوع تا حدی، موجب رقابتی شدن قیمت محصولاتی ایران در بازار جهانی شده است.

به طور کلی، به نظر می رسد سال جدید میلادی برای صنعت فولاد ایران سال خوبی باشد؛ البته به این شرط که قوانینی مثل عوارض صادراتی گریبان گیر تولیدکنندگان نشود. در ادامه، چند مورد از دلایل این موضوع را بررسی می کنیم و به تحلیل و پیش بینی قیمت آهن و چشم انداز صنعت فولاد می پردازیم.

کاهش نرخ بهره

منظور از نرخ بهره، میزان سودی است که روی وام های دریافت شده اضافه می شود. این نرخ یکی از پارامترهای مهم برای اقتصاد جهانی است. معمولا نرخ بهره در ابتدای سال میلادی اعلام می شود. اما کاهش یا افزایش آن چه تاثیری بر اقتصاد خواهد داشت؟

معمولا بانک ها برای جلوگیری از رکود و تورم، نرخ بهره را کاهش می دهند. همچنین کاهش آن به افزایش سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی سازنده همچون صنعت فولاد کمک می کند.

بنابراین، اعلام خبر کاهش نرخ بهره در ابتدای سال 2024 میلادی، می تواند به کاهش رکود و تورم و بهبود وضعیت اقتصاد جهانی کمک کند. به همین دلیل، فعالان صنعت فولاد در سطح جهان امیدوارند سال نوی میلادی با رونق صنعت و بازار فولاد همراه باشد. این خوش بینی، می تواند تاثیر مثبت خود را بر اقتصاد ایران و چشم انداز صنعت فولاد هم بگذارد و وضعیت کشور را در بازارهای صادراتی بهبود دهد.